לאנשים יפים קל יותר?
עם השנים בא הניסיון ואנו במאיה ג'וב יודעים כמה חוש הראייה חשוב וכמה עליו בני אדם מסתמכים הכי הרבה. מוקדשים לו אזורים ענקיים של ממש במוח, והוא מהווה נדבך חשוב, בכל החלטה וצעד שאנחנו לוקחים בחיינו. אם חוש הראייה הוא חשוב, אזי זיהוי פנים הוא אחד מהיכולות הכי מפותחות בחוש הראיה – ניסוי שנערך ב-1991 הראה שתינוקות לא רק מסוגלים לזהות פנים, אלא גם מראים העדפה לפנים יפות, כבר בגיל שלושה עד שישה חודשים.
הניסוי גילה כי התינוקות הביטו בפנים יפות זמן ממושך יותר, בהשוואה למשך הזמן שהם הקדישו לפנים לא יפות, ובגיל שנה הם כבר הגיבו בחיוב כלפי פנים נאות (למשל חייכו), בהשוואה לתגובות שלהם כלפי פנים לא יפות. המסקנה המתבקשת מהניסוי היא, שהמשיכה שלנו ליופי טבועה בנו מגיל צעיר. זה אולי נשמע לא מקצועי, לא אובייקטיבי ואפילו נורא להגיד את זה, אבל בני האדם כנראה מתוכנתים לזהות יופי, ויש לנו חולשה מסוימת אליו.
בהתבסס על התובנה הזו, ניתן לשער שאם בקורות החיים תופיע תמונה מושכת, זה יגרה את העין, ואולי אפילו יגרום למגייסים להסתכל על קורות החיים האלו. ולמרות זאת, בשורה התחתונה, אדם יפה עם קורות חיים שלא מתאימים למשרה, לא יזומן לראיון, רק בגלל היותו יפה. התמונה אולי תכניס אתכם בדלת, אבל רק היכולות והכישורים שלכם יותירו אתכם בפנים.
גם יפה וגם אופה
אז נכון, נדיר שמישהו יתקבל לעבודה רק בגלל שהוא נראה טוב, אבל אם אתם גם יפים וגם טובים, לא מעט מחקרים מהשנים האחרונות מראים שיש לכם סיכוי גבוה יותר לצלוח ראיונות עבודה (Fatt 2000) וגם, לקבל שכר גבוה יותר, מעמיתיכם הלא מצודדים (Hamermesh, Meng & Zhuang 2001). שלושת המחקרים שצוטטו מביאים למסקנה פשוטה: אם אתם יפים, תמונה יכולה להוביל לכך שיקראו את קורות החיים שלכם יותר. אם אתם גם מקצועיים, זה אומר שתמונה עשויה להעלות את כמות הזימונים שלכם לראיון, וגם, את השכר שתוכלו לבקש!
אנשי גיוס והשמה ממיינים עשרות, ולעיתים גם מאות של קורות חיים ביום. כשכל כך הרבה קורות חיים חוזרים על עצמם לעייפה, וכשכל קורות החיים נראים פחות או יותר אותו הדבר מבחינה ויזואלית, הם נטמעים אלו באלו והופכים לבליל מבולגן בזיכרון.כשיש תמונה, לעומת זאת, (ולאור הניסויים שסקרנו עד כה) קל בוודאי להבין למה היא תגדיל את הסיכוי שקורות החיים שלכם יהיו זכירים יותר – למעשה, התמונה תהפוך להיות הצלמית (לוגו) שלכם, והיא עשויה לשפר את הזכירות שלכם בצורה משמעותית.
תמונה אחת שווה אלף מילים
מוח האדם מותאם להסתכל על אובייקטים חזותיים ולא על מלל ולכן תמונה תסב את תשומת ליבו של
המראיין במאיה ג'וב בייחוד כשמדובר בפנים אנושיות אשר משדרות המון מידע על האדם.
לשלוף את הארנב מהכובע ברגע האמת
כמו בכל פאזל שהרכבנו כשהיינו ילדים, ברגע שהבנו לאן חלק מסוים יכול להתאים התקדמנו שלב אחד קדימה לעבר תמונה ברורה יותר, כך גם כאן, רוב מסמכי קורות החיים דומים לעצמם בפורמט ( כמו חלקי הפאזל) חשוב שהמלל יתאים לפורמט המקובל לכן צירוף תמונתכם למסמך קורות החיים מספקת למסמך את הייחודיות הנחוצה מה עוד שצירוף התמונה יגרום לממיין לזכור את קורות החיים ובעת הצורך בקלות ייתרה לחפש ולמצוא את קורות חייכם מבין ערמה של קורות חיים וידע לחזור אליכם.